Thursday 25 August 2011

Rintihan Seekor Haiwan

Hari itu tenang, bagai selalunya. Lama benar hujan tidak berkunjung tiba. Ahmad, itulah nama yang Pak Hashim berikan kepada burung merpati kesayangannya. Telah bertahun si Ahmad bersama keluarga Pak Hashim, menjadi saksi pelbagai peristiwa pahit dan manis. Tetapi, bukan semua yang dapat Ahmad saksikan. Ini kerana selama bertahun-tahun itu juga lah dia kekal di dalam penjara dunianya, hanya mampu mengerling sekitar luar rumah Pak Hashim sahaja. Ahmad akui, Pak Hashim sememangnya seorang yang penyayang, sangat kasihkan dirinya itu walaupun berbeza spesis dan bilangan akal nya. Andai dapat Ahmad luahkan isi hatinya yang selama ini terpendam, sudah pasti beliau mahu apa yang haiwan lain mahukan, kebebasan yang nyata!


Sekali-sekala Ahmad memandang sayu burung gagak yang berterbangan di sekitar tong sampah. Rupanya hodoh, bunyinya keji, perangainya hina. Kenapa burung gagak semuanya begitu? Ahmad membandingkan dirinya dengan burung gagak itu. Ahmad menang dalam banyak segi jika nak dibandingkan dengan gagak yang nyata jelik itu. Tetapi, dia tahu dia telah kurang satu nikmat yang sepatutnya kekal untuk dirinya, iaitu bagaimana untuk mengembangkan kepaknya seluas mungkin dan terbang semahu-mahunya tanpa sebarang jeriji besi menghalang. Alngkah bagusnya jika dia dapat mengingat kembali bilakah kali terakhir dia terbang bebas. 


Vroom! Vrooom!


Bunyi motokar Pak Hashim. Tatkala itu juga, satu keluarga Pak Hashim keluar dari rumah, berpakaian lawa. "Yeay, mandi pantai! Mandi pantai!", teriak anak Pak Hashim, Sarah, penuh keriangan. Mereka semua kemudiannya berlalu pergi, penuh gembira. 


Ahmad pula masih di situ, dan selamanya mungkin di situ. 


"Its better being a crow, than a poor caged bird that have forgotten to fly"

2 comments:

yeb :D said...

i like this one!

yeb :D said...

nice 1 nigger