Friday 28 February 2014

Sampahnya Mentaliti


Aku sokong A.
Kau sokong B.

Kau sokong lain dari apa yang aku sokong. Jadi, kau bukan lagi kawan aku. Kau musuh aku. Kau bodoh dan jahat kerana tidak menyokong apa yang aku sokong. Persetankan ukhwah kita sekalipun kita sudah kenal sesama sendiri lebih dari puluhan tahun. Jikalau dari dahulu lagi aku tahu yang kau tak sokong apa yang aku sokong, nescaya kita takkan berkawan. Pasti kita sudah pun bertelagah sejak dahulu lagi. Kita hanya boleh kembali berkawan andai kau sokong apa yang aku sokong.

Bekas kawanku, tidakkah kau tahu bahawa di negara kita ini hanya mereka yang menyokong sesuatu yang sama sahaja boleh berkawan? Aku sedaya upaya tidak mahu memutuskan silaturrahim antara kita tapi aku tak mampu. Kenapa mesti kau sokong yang itu? Sudah puluhan kali aku mengajak kau sokong apa yang aku sokong. 

Kau degil. Kau babil.

Kenapa kau mesti sokong apa yang aku sokong? Kerana bagi aku, apa yang aku sokong adalah betul. Bagi aku, apa yang kau sokong adalah salah. Kau tak patut sokong yang itu. Bukan kau tidak tahu, minda kita semua telah pun diterapkan dengan nilai-nilai ini semenjak botol susu masih utuh dalam genggaman kita semua.

Aku betul. Kau salah. Selamanya kau akan salah. Kau hanya akan betul kalau kau ikut apa yang aku sokong.


‘There’s always a thing called moderation’

No comments: